خطرات کار با جرثقیل

امتیاز کاربران

ستاره فعالستاره فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

کار با جرثقیل می تواند بسیار خطرناک باشد و خطرات فراوانی برای تعمیرکار یا نصاب به ارمغان بیاورد.از این رو در هنگام کار با جرثقیل باید کلیه جوانب احتیاط را رعایت کرد.در زیر برخی از مواردی حساس که هنگام کار کردن با جرثقیل باید رعایت شود را ذکر می کنیم.

-برق جرثقیل و خطرات الکتریکی: معمولا برق 3 فاز هست که در صورت برق گرفتگی بسیار کشنده است .خطرات الکتریکی حدود 50 درصد از حوادث مربوط به جرثقیل‌های سقفی درنتیجه تماس قسمت فلزی جرثقیل با منبع برق (یعنی یک خط برق با ولتاژ بالا) است. این خطر وجود دارد که خط بالابر یا بوم جرثقیل هنگام جابجایی مواد به خطوط برق پرانرژی برخورد کند. درحالی‌که کسانی که مستقیماً جرثقیل را لمس می‌کنند، بیشترین احتمال برق‌گرفتگی رادارند، کارگران مجاور نیز در معرض خطر هستند. بنابراین، یک تصادف می‌تواند منجر به مرگ و جرح متعدد شود. بسیار مهم است که برنامه‌ریزی قبل از کار قبل از شروع کار انجام شود.

-سقوط بار جرثقیل: هنگام کار با جرثقیل‌های سقفی، سقوط بار یکی از رایج‌ترین و خطرناک‌ترین خطرات است. سقوط بار می‌تواند منجر به صدمات متعدد، تلفات جانی و آسیب‌های ساختاری قابل‌توجهی به ساختمان‌ها و اموال شود. علاوه بر این، هزینه‌های زمانی و مالی قابل‌توجهی نیز به همراه خواهد داشت. سقوط بار از جرثقیل سقفی می‌تواند نتیجه موارد زیر باشد:

-بی‌کفایتی اپراتور شما باید اطمینان حاصل کنید که کارکنان شما به‌اندازه کافی آموزش‌دیده‌اند تا بتوانند وظایف خود را با شایستگی و ایمن انجام دهند.

-لیز خوردن: اگر بارها را به‌درستی ایمن نکنید، ممکن است باعث لغزش مواد شود.

-نقص مکانیکی: خطر خرابی مکانیکی را می‌توان کاهش داد اگر اطمینان حاصل کنید که یک فرد ذیصلاح بازرسی، تعمیر و نگهداری و تعمیرات معمولی را در فواصل زمانی مناسب انجام می‌دهد.

انسداد محل حرکت: انسداد زمانی اتفاق می‌افتد که بالاترین جزء خط بالابر (مانند بلوک بار، بلوک قلاب، توپ تعمیر اساسی) بلوک بالایی، نوک بوم یا جزء مشابه را لمس کند. هنگامی‌که دو انسداد رخ می‌دهد، کشش افزایش‌یافته روی خط قرار می‌گیرد که می‌تواند منجر به سقوط بار یا اجزای جرثقیل شود.

قرار دادن بار اضافی بر روی جرثقیل: اکثر خرابی‌ها و خرابی‌های ساختاری جرثقیل نتیجه بارگذاری بیش‌ازحد جرثقیل توسط شخصی است. اگر از ظرفیت عملیاتی جرثقیل تجاوز کنید، احتمالاً آن را در معرض تنش‌های ساختاری قرار داده و آسیب‌های جبران‌ناپذیری به بار خواهید آورد.

-سقوط از ارتفاع یکی دیگر از خطراتی هست که تعمیرکاران و نصاب های جرثقیل را تهدید می کند.

-افتادن اجسام از بالای جرثقیل برخورد با جرثقیل و ...  خطراتی هستند که همه افراد حاضر در محل را تهدید می کنند.از این رو در هنگام نصب ،تعمیرو یا حتی کارکردن جرثقیل بایستی پروتکل های حفاظتی و امنیتی به صورت کامل رعایت شود.نصاب ها ،تعمیرکارها و همه افراد حاضر در محل  باید حتما مجهز به لوازم و وسایل ایمنی باشند.در هنگام کارهای حساس بر روی جرثقیل حتما سعی شود از تجمع افراد در محل جلوگیری شود.

-کناره های جرثقیل های سقفی و جرثقیل دروازه ای دارای نرده هایی است که از سقوط افراد جلوگیری می کند ولی نمی توان تنها به آن اتکا کرد .نصاب هایی که روی جرثقیل هستند باید با طناب و سایر وسایل ایمنی خود را از پایین افتادن از بالای جرثقیل محافظت کنند.

-جرثقیل هنگام کارکدن سروصدای زیادی ایجاد می کند و این می تواند بر تمرکز و اعصاب افراد تاثیر منفی داشته باشد.

-هنگام بلند کردن بار با جرثقیل هیچ کس حق ندارد زیر بار برود.حتی با رعایت کلی موارد سرویس و تعمیر و نگهداری و استفاده از جرثقیل های با قابلیت بالا،باز نباید به جرثقیل اعتماد کرد و حداکثر موارد ایمنی باید رعایت شوند.

-اطمینان از اینکه باری که توسط جرثقیل ببلند می شود خرد و شکسته نشود.برخی مواقع به دلیل وزن زیاد بار ،زمانی که جرثقیل با را بلند می کند محل استحکام بخش متصل به جرثقیل بار کمتر از توان نگهداری وزن بار است و بار به دو نیم شکسته یا پاره می شود.

-انتخاب اپراتور باهوش و کاردان بسیار لازم و ضروری است.

-استفاده از لباس کارهای مناسب و ایمن

دلایل اصلی در بروز حوادث جرثقیل

دلایل مختلفی در بروز حوادث جرثقیل تاثیر دارند که ما در زیر بیشنرین عوامل موثر بر این موارد را ذکر می کنیم.

-استفاده از قطعات نامناسب و بی کیفیت

-بلند کردن بارهای با ظرفیت های بیش از توان جرثقیل

-عدم توانایی اپراتور

-عدم آشنایی کامل با کارکرد جرثقیل

-عدم سرویس و بازبینی مکرر

برای کاهش و از بین بردن خطرات کار با جرثقیل چه باید کرد؟

همیشه خطراتی وجود خواهد داشت. بااین‌حال، می‌توانید با اطمینان از انجام اقدامات احتیاطی مناسب برای انجام تمام عملیات، خطرات را به حداقل برسانید. برای انجام ایمن عملیات جرثقیل، باید: همه کارکنان را به‌طور مناسب آموزش دهید. به‌عنوان یک کارفرما، شما مسئولیت قانونی دارید که به همه کارمندان خود آموزش‌های بهداشتی و ایمنی مناسب ارائه دهید تا آن‌ها در مشاغل خود صلاحیت داشته باشند. با آموزش کارکنان خود، ایمنی، رضایت و سود در محل کار را افزایش‌خواهید داد، همان‌طور که جراحات، تلفات، تصادفات و غیبت ناشی از بیماری را کاهش می‌دهید.

. اطمینان حاصل کنید که کارکنان می‌دانند که نباید زیر بار بایستند و اطمینان حاصل کنید که اپراتورها هرگز باری را روی کارمند بلند نمی‌کنند. هرگز نباید زیر جرثقیل بایستید یا باری از روی شما بلند شود. بسیار مهم است که کارمندان شما از این موضوع آگاه باشند و از راه رفتن در مناطقی که جرثقیل‌ها در بالای سر هستند، خودداری کنند. قوانین عملیات بالابر و تجهیزات بالابر را بدانید، درک کنید و از آن‌ها پیروی کنید.

 نگهداری و تعمیرات معمول کلیه تجهیزات در محل را در فواصل زمانی مناسب انجام دهید. بخشی از مسئولیت قانونی شما تحت LOLER شامل انجام تعمیرات معمول، دوره‌ای و تعمیرات برای اطمینان از اینکه ماشین‌آلات شما در شرایط کار ایمن قرار دارند، است. اطمینان حاصل کنید که یک ناظر در تمام مواقعی که جرثقیل‌ها در حال کار هستند در محل حضورداشته باشد. کارمندان را از محدودیت‌های بار و بلند کردن خودآگاه کنید و به‌شدت اعمال کنید. اطمینان حاصل کنید که سیگنال‌های هشدار واضح در صورت لزوم در محل نمایش داده می‌شوند. شما باید علائم خطر مربوطه را در تمام مناطق خطر در محل نشان دهید.

دزدی قطعات جرثقیل

دزدی قطعات جرثقیل امری نادر است اما ممکن است گریبان صاحبان جرثقیل را بگیرد.جدا کردن و برداشتن قطعات جرثقیل امری زمان براست و نیاز  به مهارت بالایی دارد.از این رو دزدی از جرثقیل معمولا در کارخانه ها یا مراکز متروک اتفاق می افتد.در این مکان ها سارقین فرصت کافی برای جدا کردن قطعات جرثقیل دارند.دزدی قطعات جرثقیل در حین اینکه امری  مشکل است و نیاز به مهارت و تجهیزات دارد اما به د لیل ارزش بالای قطعات جرثقیل  بسیار ارزشمند هستند.

در برخی از شرکت ها و مجموعه هایی که فعالیت ندارند جرثقیل هایی بزرگی نصب شده است.این مجموعه ها می توانند برای نگهداری از جرثقیل ها و سایر تجهیزات خود اقدام به استخدام نگهبان در محل نمایند.

 

مطالب و مقالات در مورد انواع جرثقیل

نصب جرثقیل در تهران

تعمیر جرثقیل

ساخت جرثقیل

نصب جرثقیل سقفی

گارانتی جرثقیل

خدمات پس از فروش جرثقیل

تجهیزات مورد نیاز در نصب جرثقیل

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل در تهران

ریموت جرثقیل

فروش جرثقیل

 تعمیر جرثقیل سقفی

نصب جرثقیل سقفی

 برق جرثقیل

 


جرثقیل مکاترونیک آریا

جرثقیل مکاترونیک آریا
بهترین ارائه دهنده خدمات جرثقیل
نصب جرثقیل
جوشکاری جرثقیل
قطعات جرثقیل

آخرین مطالب

کلیه حقوق و مزایای این وب‌سایت متعلق به مجموعه جرثقیل مکاترونیک آریا می‌باشد.