تفاوت های جرثقیل های سقفی ،دروازه ای و نیم دروازه ای

ستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعالستاره غیر فعال
 

دلایل نام‌گذاری جرثقیل های دروازه ای،جرثقیل نیم دروازه ای و جرثقیل سقفی به خاطر شکل و ظاهر این جرثقیل‌ها و همچنین نحوه نصب شدن آن‌ها است.اما این جرثقیل‌ها به لحاظ کارکرد همگی کارکرد یکسانی دارند .درواقع وظیفه همه این جرثقیل‌ها بلند کردن اجسام سنگین است .مهم‌ترین دلیلی که نصاب و کارفرما را مجبور به انتخاب نوع جرثقیل برای نصب در محل می‌کند شرایط محل نصب جرثقیل است .برای مثال درصورتی‌که محل کار بیرون از سالن باشد و تکیه‌گاهی برای نگه‌داشتن جرثقیل وجود نداشته باشد بایستی هزینه بیشتری صرف شده و جرثقیل دروازه‌ای ساخته شود .

جرثقیل دروازه‌ای: جرثقیل دروازه‌ای دقیقاً شکل دروازه هست و 2 پایه بزرگ تا 8 متری دارد. این پایه‌ها بر روی ریل قرار می‌گیرند و از طریق ریل می‌توان جرثقیل را به حرکت درآورد. ریل‌های نصب‌شده بر روی زمین شبیه ریل قطار هستند و جرثقیل چرخ‌هایی شبیه چرخ قطار دارد که جرثقیل توسط این چرخ‌ها بر روی ریل به حرکت درمی‌آیند.

 

aryacranenewproject14000206 6

ریل‌بندی جرثقیل:

جرثقیل‌های دروازه‌ای به دلیل اینکه در فضای باز استفاده می‌شوند باید امکان حرکت و جابه‌جایی برای این جرثقیل‌ها تعبیه شود. در جرثقیل‌های دروازه‌ای، ریل‌بندی مانند ریل قطار انجام می‌شود و در زیر پایه‌های جرثقیل چرخ‌هایی نظیر چرخ قطار نصب می‌شود و جرثقیل توسط این چرخ‌ها بر روی ریل حرکت می‌کند. چرخ‌ها غالباً از نوع فولاد هستند. همان‌طور که می‌دانید فولاد مقاومت و کارکرد بالایی دارد و در طول زمان نیز از بین نمی‌رود.

ارتفاع جرثقیل‌ها دروازه‌ای:

ارتفاع جرثقیل‌ها دروازه‌ای حداکثر 10 تا 15 متر است که البته اگر احتیاج به ارتفاع بیشتری باشد نظیر جرثقیل‌های مورداستفاده در بندر که برای نقل‌وانتقال کانتینرها استفاده می‌شوند، بایستی آهن‌کشی مناسب و محکم انجام شود و جرثقیل سقفی نصب شود که البته استفاده از این روش باعث افزایش هزینه می‌شود ولی امنیت بالایی دارد.

جرثقیل نیم دروازه‌ای: جرثقیل‌های نیم دروازه‌ای نیز برای شرایط خاص استفاده می‌شود. در مواقعی که در یک سوله یا کارخانه تنها یک دیوار قرص و محکم وجود دارد می‌توان از جرثقیل نیم دروازه‌ای استفاده کرد. در جرثقیل نیم دروازه‌ای یک‌طرف جرثقیل روی دیوار نصب می‌شود و طرف دیگر بر روی پایه‌ای بزرگ قرار می‌گیرد. به این نوع جرثقیل‌ها جرثقیل نیم دروازه‌ای گفته می‌شود.

جرثقیل سقفی: اما در برخی موارد کارفرما سالن بزرگ و محکمی دارد که ستون‌هایش تحمل و طاقت جرثقیل چند تنی را دارد. در این شرایط از جرثقیل سقفی استفاده می‌شود. در جرثقیل سقفی با نصب کنسول و ریل‌گذاری و عملیات نصب جرثقیل بر روی آن‌ها عملیات نصب جرثقیل انجام می‌شود. جرثقیل‌های سقفی به‌صرفه‌ترین و کم‌خطرترین نوع جرثقیل‌ها هستند. چیزی که در نصب جرثقیل سقفی مهم است این هست که ستون‌های سالن باید حتماً توانایی نگه‌داشتن جرثقیل را داشته باشند. اگر کارشناسان تشخیص دهند که ستون‌ها توان نگهداری جرثقیل را ندارند با نصب ستون‌های محکم و کمکی در کنار ستون‌های سالن قدرت ستون‌ها را بیشتر می‌کنند تا برای نصب جرثقیل  آماده شود.

 

crane photo1400 01 21 2

در کل همواره سعی می‌شود از جرثقیل‌های دروازه‌ای و نیم دروازه‌ای استفاده شود. مگر در مواقعی که امکانات تأسیساتی و محیطی اجازه این کار را ندهد و یا کارشناسان تشخیص دهند که جرثقیل دروازه‌ای کارکرد بهتری دارد. در این شرایط از جرثقیل دروازه‌ای استفاده می‌شود.

همان‌طور که در بالا ذکرشده جرثقیل‌های سقفی، دروازه‌ای و نیم دروازه‌ای همه یک کار انجام می‌دهند و تنها شرایط محل است که مشخص می‌کند از چه نوع جرثقیلی استفاده شود.

تفاوت قیمت جرثقیل های سقفی،دروازه ای و نیم دروازه ای

در مورد تفاوت قیمت انواع جرثقیل باید عرض شود که جرثقیل‌های دروازه‌ای بالاترین قیمت در میان جرثقیل‌ها رادارند. این جرثقیل‌ها به دلیل این‌که سنگین‌تر هستند و در تولید آن آن‌ها آهن بیشتری استفاده می‌شود، بالطبع گران‌تر هستند. همچنین تولید جرثقیل‌های دروازه‌ای به لحاظ فنی مشکل‌تر و سخت‌تر بوده و برای تولید آن زمان بیشتری صرف می‌شود. پس از جرثقیل‌ها دروازه‌ای جرثقیل‌های نیم دروازه‌ای بالاترین قیمت رادارند و رتبه آخر متعلق به جرثقیل‌های سقفی است که پایین‌ترین قیمت در میان این جرثقیل‌ها را دارند. به دلیل قیمت پایین جرثقیل‌های سقفی و ساده‌تر بودن پروسه‌های تولید و نصب این جرثقیل‌ها اکثر افراد ترجیح می‌دهند از جرثقیل‌های سقفی استفاده کنند.

جنس جرثقیل از چیست؟

جنس بدنه غالب جرثقیل‌ها از آهن است. البته جنس بدنه جرثقیل از فولاد نیز می‌تواند باشد. در جرثقیل‌های با تناژ بالا و همچنین جرثقیل‌های پرکاربرد معمولاً از فولاد استفاده می‌شود. جرثقیل‌هایی که بدنه آن‌ها از فولاد تشکیل می‌شود قیمت بالاتری دارند.

 

مطالب و مقالات در مورد انواع جرثقیل

نصب جرثقیل در تهران

تعمیر جرثقیل

ساخت جرثقیل

نصب جرثقیل سقفی

گارانتی جرثقیل

خدمات پس از فروش جرثقیل

تجهیزات مورد نیاز در نصب جرثقیل

جرثقیل دروازه ای

جرثقیل در تهران

ریموت جرثقیل

فروش جرثقیل

 تعمیر جرثقیل سقفی

نصب جرثقیل سقفی

 برق جرثقیل


جرثقیل مکاترونیک آریا

جرثقیل مکاترونیک آریا
بهترین ارائه دهنده خدمات جرثقیل
نصب جرثقیل
جوشکاری جرثقیل
قطعات جرثقیل

آخرین مطالب

کلیه حقوق و مزایای این وب‌سایت متعلق به مجموعه جرثقیل مکاترونیک آریا می‌باشد.